![](https://qomna.ir/wp-content/themes/Basirat/images/none.png)
- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 07 فروردین 1402
- کد خبر 187070
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا)، قم در حالی پنجمین روز از ماه مبارک رمضان را سپری میکند که کمترین اثر از تبلیغات محیطی مرتبط با این ماه در سطح شهر به چشم میخورد. این بیتوجهی به حدی است اگر از فرارسیدن ماه رمضان بیاطلاع باشید؛ با قدم برداشتن در خیابانهای شهر متوجه این موضوع نخواهید شد!
این موضوع آنجایی جالب توجه میشود که در برخی نقاط شهر لندن پایتخت انگلیس، نمادهای مرتبط با ماه مبارک رمضان به کارگیری شده است اما در قمی که به عنوان کانون جهان تشیع شناخته میشود و به کارگیری این گونه المانها در این شهر، از ارزش و اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر شهرها برخوردار است؛ خبری از این نمادها نیست!
لندن
تهران
اراک
اهواز
مشهد
ایلام
شهرداری شهمیرزاد
این تنها بخشی از اقدامات شهرداری های کشور می باشد که برای حلول ماه رمضان انجام داده اند
از طرفی با شروع تعطیلات نوروز، زایران و مسافران زیادی به شهر قم مراجعت میکنند و نظر به تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات شروع سال نو، برخی از این زایران و مسافران ممکن است به دلیل غفلت و فراموشی، متوجه شئونات پیرامون ماه مبارک رمضان نباشند. این در حالی است که با تبلیغات محیطی، میشود این شئونات را به زایران و مسافران یادآوری کرد.
شایان ذکر است به کارگیری المانهای شهری و تبلیغات محیطی از وظایف سازمان زیباسازی و روابط عمومی شهرداری قم است و باید این نکته مهم متذکر شد که در فضاسازیهای شهر، تنها پرداختن به زیباییهای بصری کافی نیست و این گونه فضاسازیها میبایست متناسب با فرهنگ، هویت و مذهب شهر باشد.
مسئله اینجاست که از شهردار لندن گرفته تا شهردار شهمیرزاد در استان سمنان متوجه این مسئله شده اند که به جز تبلیغات بنری ، فضا سازی و المان های تجسمی برای حلول ماه مبارک رمضان انجام دهند اما دریغ از یک نماد تجمسی در قم برای حلول ماه بندگی خدا .
قم
البته این نقد تنها به مجموعه شهرداری قم منحصر نمانده و دیگر دستگاههای فرهنگی نیز به جز یک سری برنامه ضعیف نمایشی، برنامه قابل توجهی برای این ماه مبارک تدارک ندیدهاند.
روی هم رفته موضوع فوق این سوال را برای مخاطب به وجود میآورد کسانی که وظیفه زیباسازی شهر را برعهده گرفتند چه نسبتی با با مبانی اعتقاد دینی فرهنگی مردم قم دارند و آیا جایگاه قم این است که مدلی سکولارگونه اداره شود؟!
پاسخ شهرداری قم به خبر قمنا
مهدی کلانترزاده در خصوص اقدامات انجامشده در ایام نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از رسالتهای مهم اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم، تبلیغات محیطی است که بهعنوان یکی از رسانههای مؤثر از آن استفاده میکند.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم افزود: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز و حضور زائران، در تلاش هستیم، خاطرات خوبی در ذهن مخاطب به وجود آوریم، بر این اساس بنا شد پویشی به نام “عید و رمضان” در سازههای محیطی، صداوسیما و فضای مجازی ایجاد شود.
به گفته وی، در تبلیغات محیطی نوروز با استفاده از شعار و شعر و مطالب مناسب ویژه آداب نوروز و سفارشات اخلاقی و اجتماعی توصیهشده در بعد اعتقادی و اجتماعی، اقدامات خوبی در قالب پویش عید و رمضان رقم خورد.
کلانترزاده همچنین با اشاره به راهاندازی پویش “ستارههای زمین” با هدف احیای مجالس انس با قران و محافل قرآنی خانگی در قم، ابراز کرد: در کنار برنامههای حرم و ترتیل خوانی و اجتماعات جمکران بنا بر توصیه آیات قرآن و برگرفته از روایات، این پویش راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه شهروندان در این پویش میتوانند عضو شوند، گفت: یکی از رسالتها در حوزه مدیریت شهری این بوده که زائران مشرف شده به قم با عناصر اعتقادی مناسب روبرو شوند و باید این موضوعات پررنگتر شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم یادآور شد: در این راستا با هماهنگی قرارگاه ۱۹ دی، طرح حجاب و عفاف و رعایت آن بهویژه با گوشزد نکات قانونی در تبلیغات محیطی، پررنگ دیدهشده است.
وی اضافه کرد: در این خصوص از ورودی شهر تا مبادی و فضاهای مختلف تبلیغات شهری، درخواستها رعایت حجاب و فریضه الهی و عنایت به حرمت شهر قم است که با هنرنمایی این موضوع موردتوجه قرار گرفت.
به گفته کلانترزاده، در قالب این پویش ۴ هزار مترمربع بنر در سطح شهر بر ۲۵۰ سازه شهری نصب شد که شامل شعار سال، منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوروز و ماه رمضان و آداب و توصیهها بود.
وی ادامه داد: این بنرها ویژه راهنمایی مسیر برای زائران، دسترسی آسان به پارکینگها، حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران، تفرجگاهها، استراحتگاهها و جایگاههای اسکان زائرین و مقوله حجاب و عفاف و موارد ۱۲ گانه در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال جاری و در اواخر سال گذشته، تبلیغات محیطی از سوی دستگاهها در ورودی شهر را نداشتیم و فقط ۴ دستگاه در فضاسازی شهر همکاری و مشارکت داشتند، درحالیکه شهر متعلق به همه همگان بوده و همه دراینباره دارای رسالت هستیم.
وی با بیان اینکه برخی از دستگاهها در زمینهٔ راهنمایی مسیر و توصیههای امنیتی، انتظامی و سلامتی زائران دارای وظایفی هستند و تعدادی نیز در معرفی فضاهای گردشگری شهر عهدهدار رسالتی هستند اذعان کرد: برخی نیز وظیفهدارند از فضای ماه رمضان و مهمانی خدا سخن بگویند.
کلانترزاده افزود: سال ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان آغاز شد و تقاضا داریم دستگاههای مختلف دست شهرداری را بهطور جدیتری در فضاسازی و تبلیغات محیطی بهعنوان یکی از مؤثرترین رسانهها در اختیار بگیرند، ما نیز آماده و از همکاری و پیشنهادات استقبال میکنیم.
پاسخ قمنا به اظهارات آقای کلانترزاده
۱. ضمن تشکر از اقدامات روابط عمومی شهرداری قم، باید عرض کرد، شان قم و همچنین ظرفیت شهرداری قم بیش از چاپ و نصب بنرهایی با پیامهای نوروزی، رمضانی و شعار سال در ۲۵۰ سازه شهری است، اتفاقی که در خیلی از شهرهایی با جمعیت قم اتفاق افتاده، مسئله این است که در حوزه المانهای شهری و زیباسازی شهری حتی نسبت به برخی از شهرهای کوچک نیز، شهرداری قم دغدغهای نسبت به ماه رمضان نداشته است.
۲. فارغ از کافی بودن یا نبودن میزان چاپ بنرهای مناسبتی، در برخی از شهرها از جمله اصفهان برنامههای متنوع و بزرگی برای این ضیافت الهی برگزار کردند. اما در شهر قم به سبب وجود متعدد مکانهای معنوی از جمله حرم حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه امام زادگان، بار اصلی مراسمات فرهنگی به تولیت های این مکانهای فرهنگی سپرده شده است و از شهرداری قم گرفته تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی در این مراسمات به اقدامات حداقلی و ویترینی بسنده میکنند گویی که وظیفهای در این امور ندارند.
تبلیغات محیطی شهرداری قم در خصوص ماه رمضان
https://qomna.ir/?p=187070