- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 17 مرداد 1402
- کد خبر 191402
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا)، روز خبرنگار فرصت مغتنمی برای بازخوانی مشکلات صنفی و نکات ضعف و قوت جامعه خبری است. قمنا چندسالی است که در این روز با نظرخواهی از خبرنگاران شاخص استان، به بررسی برخی مشکلات و دغدغههای خبرنگاران میپردازد. امسال نیز بنابر این رویه، قمنا در گفتوگو با تعدادی از خبرنگاران، مهمترین اولویت یک خبرنگار در قم و نقاط مثبت و منفی فضای رسانه ای در قم را از آنها جویا شده است.
خبرنگار نباید احساس همه چیزدانی کند!
احمد نامداری، مدیرمسئول پایگاه خبری شهر کریمه: به نظر بنده، مهمترین اولویت یک خبرنگار در قم باید حفظ و نگهداری از خودش باشد. حرمت شهر کریمه اهلبیت(س) و جایگاه رفیع این شهر در بین بلاد اسلامی ایجاب میکند که خبرنگار از هرگونه ابتلاء، انحراف و گرایشهای خاص خودداری کند. در کنار این خبرنگار میبایست اطلاعات خود را به روز نگه دارد و مطالعه مکرر داشته باشد.
یکی از نکات مثبت فضای رسانهای شهر قم تنوع رسانهها و وجود ساختارهای متعدد رسانهای، فرهنگی سیاسی و حوزوی و… است. دیدگاههای مختلفی به جهت تنوع حضور اصحاب قلم در این شهر مقدس وجود دارد که یک مزیت بسیار عالی برای این شهر میباشد. نقطه منفی فضای رسانهای قم عدم توجه رسانهها به لزوم تخصصی کردن فضای حرفهای خود و تلاش جهت ورود تخصصی به یک حوزه خاص است.
خبرنگار نباید احساس همه چیزدانی داشته باشد در بسیاری از استانهای ما خبرنگاران در یک حوزه و در یک رشته خاص تخصص کامل و توجه وسیع دارند ولی بنده احساس میکنم خبرنگاران متخصص به ندرت در این شهر حضور دارند که یک آفت بزرگ برای اصحاب رسانه است. حوزههای مهمی همچون سلامت، اقتصاد، مدیریت شهری، محیط زیست،هنر،فرهنگ و … نیاز به توجه کامل و تخصصی دارند.
روایت دست اول از جمله ضروریات کار خبرنگاری در قم است
فخرالدین یوسفپور، مدیر خانه مطبوعات استان قم و مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک قم: مهمترین اولویت یک خبرنگار در قم میبایست رفتار حرفهای مبتنی بر اصول اخلاقی _بهخصوص اصول اخلاقی مرتبط با حوزه رسانه_ باشد. یک خبرنگار در فضای معنوی قم، علاوه بر اینکه باید در جهت ارتقای مبانی اخلاقی و تعالی جامعهای که در آن زندگی میکند، بکوشد؛ خود نیز باید به اسوه اخلاق در جامعه شناخته شود. افزون بر این، انتقال و انعکاس روایت اول به مخاطب، دیگر اولویتی است که به اقتضای فضای قم، برای خبرنگاران مهم تقلی میشود؛ بهعبارتی در قم خبرنگاری حرفهای است که بتواند خبر را در اصطلاح قلاب کرده و زودتر از بقیه منعکس و منتشر کند.
با توجه به جایگاه ویژه شهر قم در کلام امامین انقلاب و همچنین وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و دیگر بقاع متبرکه، حوزه علمیه و سکونت بسیاری از مراجع عظام تقلید، حضرات آیات و اساتید اخلاق در این شهر مقدس، یکی دیگر از ضروریات فضای رسانه در قم، لزوم توجه به حضور فرامنطقهای است؛ به این معنی که رسانه در جغرافیای قم نباید محدود شده و بتواند در خارج از چارچوبهای مرسوم، اثرگذار باشد و مفاهیم مرتبط با اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی را بهخوبی منتقل کند.
در این خصوص، تقویت مجموعه صنفی مطبوعات کار بلد، حرفهای و مقتدر که بتواند از حقوق رسانهها _فارغ از دغدغههای جناحی و سیاسی_ دفاع کنند و در کنار این به ارائه راهکار و آموزش شیوههای نوین ارتباط با مخاطب بپردازد؛ برای قدرتگیری رسانهها و حضور آنان در عرصههای مختلف موضوعی و جغرافیایی کارساز است.
خبرنگارنماها، اعتبار خبرنگاران واقعی را مخدوش کردهاند
مرضیه مهدیلو، خبرنگار سایت خبری قمفردا و مدیر کانال نیروگاه تایمز: مهمترین دغدغه یک خبرنگار در قم و به گسترده در استان قم، باید مسائل فرهنگی و اجتماعی و پس از آن سیاسی باشد. بدون تعارف قم، از نظر سیاسی گاهی مهمتر از پایتخت است. جایگاه سیاسی قم در کشور مقداری کمرنگ شده است؛ چرا که کل کشور را از نظر فرهنگی و اجتماعی میبایست تغذیه کنیم و بخش عمدهای از این رسالت، بهوسیله رسانه محقق میشود. ولی متاسفانه در سالهای اخیر رسانههای ما این کارکرد را از دست داده و درگیر حواشی شدهاند.
علاوه بر این قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، الگویی برای سایر شهرها است و در صورتی که به جایگاه فرهنگی و اجتماعی این شهر خدشهای وارد شود؛ این موضوع نیز به دیگر شهرهای تسری پیدا میکند. البته اینکه نقش خبرنگاران طی سالهای اخیر در این زمینه کمرنگ شده است؛ به کوتاهی و اهمال مسئولین در این زمینه برمیگردد و به عبارتی دیگر فرهنگ برای مسئولین قم اولویت نبوده است.
فضای رسانهای قم نکات مثبت و منفی زیادی را در بر میگیرد که از جمله نکات مثبت میتوان به سالم بودن و حرکت در مسیر انقلاب خبرنگاران قم اشاره کرد. اما در خصوص نکات منفی، بحث اولویتبندی مسائل است و متاسفانه گاهی برخی خبرنگاران در زمینه اولویتبندی مسائل دچار مشکل میشوند. برای نمونه این عدم اولویتبندی مسائل باعث شده است که گاهی برخی خبرنگاران به بولتن رسانهای مسئولان تبدیل شوند. احساس من این است که آن گزارش نویسیها و یادداشت نویسیهایی که قبلتر در رسانههای قم وجود داشت؛ دیگر در رسانههای قم نمیبینیم و امروزه خبرهای پوششی و روابط عمومیها خیلی بیشتر از گزارشها و یادداشتهای انتقادی است که بخشی از این معضل به عدم تمکن مالی و مشکلات معیشتی خبرنگاران برمیگردد.
مشکل دیگر رسانههای قم این است که فضای خبر از سیطره خبرنگاران حرفهای و دغدغهمند قم و این سیطره به شبکههای اجتماعی و کانالهای پرمخاطبی منتقل شده است که جز پول، چیز دیگری را نمیشناسند. همچنین وجود خبرنگارنماها، باعث آسیبهای شدیدی به فضای خبر در قم شده و اعتبار خبرنگاران واقعی را مخدوش کرده است. پالایش و گزینش خبرنگاران، راهحلی مناسبی برای رفع این معضل است و این مطالبه جدی از سوی جامعه خبری قم وجود دارد.
وضعیت نابسامان فرهنگی قم، مورد توجه خبرنگاران قرار گیرد
فاطمه عسگری، مدیر دفتر خبرگزاری شبستان در قم و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم: به نظر بنده، مهمترین اولویت خبرنگاران در قم، در درجه اول باید وضعیت نابسامان فرهنگی قم و همینطور آسیبهای اجتماعی متعدد که جوانان و نوجوانان این شهر را تهدید میکند، باشد. در درجه بعدی نیز عقب ماندگیهای استان در زمینههای مختلف از اهمیت برخوردار است و در این زمینه، همه خبرنگاران باید با جدیت از مسئولین مطالبهگری داشته باشند؛ چراکه کمبود زیرساختها در بخشهای مختلف، مردم قم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
خبرنگاران قمی فرصت موجسواری را به دشمن ندهند
اصغر شهبازی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا در قم: در وضعیتی که جامعه ما از یک سو در جنگ رسانهای شبانهروزی بهسر میبرد و از سوی دیگر با تعدد و تنوع زیاد رسانههای رسمی و غیررسمی در داخل روبهرو است؛ اولویت یک خبرنگار باید روایت دست اول، شفاف و صریح باشد تا از این طریق، فرصت موج سواری _آن هم در جهانشهری مانند قم که مورد توجه در سطح جهانی است_ از رسانههای معاند سلب شود. روایت دست اول در جنگ رسانهای، امروز از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه بسیاری از افراد، اخبار و اطلاعات خود را بدون تحقیق و تفحص از شبکههای اجتماعی دنبال میکنند و آن را بهعنوان یک قول یا رویداد واقعی میپذیرند.
در کنار این، اولویت و دغدغه خبرنگاران در استان قم در یک نگاه باید کاملا بومی باشد. به این معنا که پیگیری قاطع و دلسوزانه در حل معضلات و مشکلات بومی استان داشته باشند، معضلاتی نظیر حبس زمین توسط دستگاههای دولتی و کمبود زمین در طرح نهضت ملی مسکن، عدم تخصیص حقابهها و بحرانیتر شدن پدیده گرد و غبار، شکاف بین بالا و پایین شهر از نظر سرانههای عمومی و… از جمله مباحثی است که نباید در انبوه تولیدات خبری غبار فراموشی روی آنها بنشیند.
خبرنگار باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد
علی شعبانی، سردبیر پایگاه خبری ۵۹۸ و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم: مهمترین اولویت هر خبرنگاری، شناسایی نیاز مخاطب و گام برداشتن در جهت پاسخ به نیازهای آن است و از آنجایی که شهر قم بهدلیل وجود مکانهای زیارتی و حوزه علمیه، قطب فرهنگی کشور است؛ پس خبرنگاران قمی باید به این موضوعات بیشتر توجه کنند و مطمئنا مردم شهر نیز این موارد را اولویت خود میدانند. در بعد کلان نیز، خبرنگار باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد و در واقع خبرنگار با توجه به رسالت اجتماعی خود، هم با انعکاس واقعیات جامعه و هم مطالبهگری از مسئولین، به این فریضه مهم جامعه عمل بپوشاند.
خبرنگار اگر بر اساس اصول اسلامی و با هدف روشنگری جامعه، بیان واقعیات شهر و پرهیز از سیاهنمایی، وظایف مسئولان را به آنها یاداوری کند؛ به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل کرده است. خبرنگار بهعنوان چشم بینای جامعه، میبایست با نگاهی عمیق مسائل را ببیند و بر همین اساس در خصوص ضعفها و کاستیها، مطالبهگری کند.نقطه مثبت فضای رسانهای قم، تکثر رسانههای انقلابی و تراز انقلاب اسلامی است و نقطه منفی نیز عدم نقدپذیری مسئولین این شهر است.
https://qomna.ir/?p=191402