- نویسنده : مهدی محمدی
- 06 آذر 1403
- کد خبر 202891
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا)، فرودگاه قم یکی از پروژههای مهم زیرساختی استان است که با هدف ارتقای خدمترسانی به زائران شهر کریمه اهلبیت(س) و افزون بر این، تسهیل در صادرات صنایع مرکز کشور به خارج در سال ۱۳۸۹ کلنگزنی شد.
با این حال، ترسیم اهداف بلندپروازانه نظیر ایجاد یک «بندر خشک» و «ایجاد منطقه گردشگری»، پروژه فرودگاه قم با چالشهای زیادی مواجه و این چالشها تا جایی پیش رفت که روند ساخت این فرودگاه را با وقفه ده سال مواجه کرد.
در حالی که بخش خصوصی در ابتدای پروژه نقش پررنگی ایفا کرد، اما عدم ثبات در تصمیمات مرتبط با سرمایهگذاری در این فرودگاه و همچنین وجود معارض مانع از بهرهبرداری از این فرودگاه شد.
علاوه بر این، نبود هماهنگی کافی بین دستگاهی و همچنین اعمال سلایق سیاسی در دولتهای یازدهم و دوازدهم از دیگر دلایلی است که روند ساخت فرودگاه قم را در هالهای از ابهام قرار داد و سرمایهگذاران این فرودگاه را بلاتکلیف کرد.
در دولت سیزدهم هرچند تلاشهای موفقی از سوی سید محمدتقی شاهچراغی، استاندار وقت قم برای دریافت مجوز ادامه روند ساخت این فرودگاه صورت گرفت، با این حال عدم پیگیریهای موثر و شایسته از سوی مسئولان در کنار انتظارات بالا و بعضا نابهجای سرمایهگذار اصلی، این فرودگاه منتج به اتفاق اصلی _یعنی بهرهبرداری کامل از این فرودگاه_ نشد!
حال این میراث به اکبر بهنامجو، استاندار جدید قم رسیده است و وی نیز در اولین واکنش به این موضوع، بر لزوم تکمیل این پروژه با هدف کمک به اقتصاد استان خبر داده و در این زمینه وعده پیگیری داده است.
حال باید دید که آقای استاندار میتواند گرههای کور باقی مانده فرودگاه بینالمللی قم را باز کرده و از پس انتظارات سرمایهگذاران این فرودگاه برآید یا خیر.