×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 22 January , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نقش پررنگ موتورسیکلت‌ها در تصادفات درون شهری قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، حامد خسروی با بیان اینکه یک‌پنجم سفرهای شهری در قم با موتورسیکلت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه موتورسیکلت‌سواران در ۶۰ درصد تصادفات شهر قم سهیم هستند، لازم بود مطالعات جامعی برای بررسی وضعیت استفاده از این وسیله در شهر قم و راهکارهای کاهش خطر آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات انجام و پیشنهادات در چند دسته ارائه شد، افزود: نتیجه‌گیری مشاور در این طرح این بود که به دلیل رفتارها، اختیارات و آزادی عمل بسیار زیاد موتورسواران و ضعف اعمال قانون، اقدامات فرهنگی در این حوزه بسیار با اهمیت است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر اینکه پلیس ابزار مهم و تأثیرگذاری برای اعمال قانون برای موتورسیکلت‌سواران ندارد، عنوان کرد: اگر موتورسوار متوجه شود که نحوه رانندگی‌اش تا چه میزان برای خود و دیگران خطرناک است به طور قطع در رفتارش تجدیدنظر می‌کند، بنابراین در این زمینه گروه‌های سنی و گروه هدف مشخص شدند که پیک‌های موتوری، کارگرهای شهرک شکوهیه، دانش‌آموزان و کودکان شامل این دسته‌بندی‌ها می‌شوند و محتوای لازم برای این گروه‌های هدف مشخص شده است.

خسروی گفت: اقداماتی در بخش‌های مهندسی و عمرانی نیز با هدف آشکارسازی به ویژه در زمینه سرعت‌کاه‌ها، فضای سبز، تقاطع‌های چراغ‌دار و روشنایی معابر وجود دارد که بیشترین تصادفات به این موضوع مربوط بود و لحاظ شد تا تصادفات موتورسواران کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: مشاور برداشت اطلاعات از ۱۳ محور شهری به وسیله بازدید میدانی انجام و مشخص شد در ۹۰ درصد موارد موتورسواران شهر قم کلاه ایمنی ندارند، همچنین ۵۰ درصد موتورسواران چراغ جلوی وسیله‌شان خراب است که پیشنهاد شد توزیع کلاه ایمنی شبرنگ و نصب برچسب‌های شبرنگ روی موتورها انجام شود تا چنانچه وسیله دارای چراغ مناسب نبود این شبرنگ‌ها به دیده شدن موتور کمک کند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه این اقدامات در چند سطح اولویت‌بندی شده است تا تحقق پذیری بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: ارتقای ایمنی موتورسیکلت نیز مدنظر قرار گرفت تا چراغ‌های مناسب و شبرنگ‌ها در کارخانه نصب شود.

خسروی اضافه کرد: بعضی کلاه‌های ایمنی غیراستاندارد است، از سوی دیگر گاهی ترمزهای موتورسیکلت‌ها مشکلات جدی دارد که این مسائل خارج از کنترل شهرداری است و همه نهادها از جمله پلیس راهور و سازمان صنعت و معدن سهمی در آن دارند تا این مشکلات کاهش پیدا کند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.