
- نویسنده : محمدحسین شاهمرادی
- 07 اسفند 1403
- کد خبر 205849
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیده مریم موسوی تأکید کرد که حملونقل، بیشترین سهم را در آلایندگی هوای این شهر دارد و پس از آن، فعالیتهای بخش خانگی و صنعتی در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
وی با اشاره به رشد چشمگیر ترافیک و استفاده از خودروهای تکسرنشین در این استان گفت: تردد روزانه هزاران خودرو، بهویژه در مسیرهای پرتردد شهری و بینشهری، باعث افزایش غلظت آلایندههای زیستمحیطی شدهاست.
وی افزود: قرارگیری قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، حجم بالای عبور و مرور وسایل نقلیه را به این استان تحمیل و حملونقل را به یکی از چالشهای اصلی زیستمحیطی تبدیل کردهاست.
توسعه نامتوازن و تخریب منابع طبیعی
محمدی در ادامه با اشاره به انحراف توسعه استان از اهداف تعیینشده در سند آمایش سرزمین، اظهار داشت: بر اساس این سند، قم باید در مسیر گردشگری و صنایع هایتک گام برمیداشت، اما در عمل، توسعه صنعتی و مهاجرتهای گسترده، فشار زیادی بر منابع طبیعی و محیط زیست این استان وارد کردهاست.
به گفته وی، یکی از مهمترین پیامدهای این توسعه نامتوازن، تغییر کاربری باغات و مراتع کشاورزی به مناطق مسکونی و تجاری بوده که نهتنها اکوسیستم طبیعی استان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه به افزایش محسوس دمای هوا در قم نیز منجر شدهاست.
https://qomna.ir/?p=205849