- نویسنده : مهدی محمدی
- 08 آبان 1404
- کد خبر 211035
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا)، بیشتر معابر اصلی قم نظیر بلوار امین، بلوار ۱۵ خرداد، خیابان امام خمینی(ره) و خیابان امیرکبیر و … در ساعات ابتدایی روز و عصر با ترافیک سنگین مواجه هستند.
طبق پیامهای دریافتی، بخش بزرگی از این معضل بهدلیل نبود نیروی راهنمایی و رانندگی و افزون بر این، عدم نظارت کافی پلیس راهور در حوزه رسیدگی به تخلفات رانندگی است و این موضوع باعث شده است تا برخی تخلفات رانندگی در قم به یک سبک زندگی تبدیل شود.
این بیتفاوتی به طور واضح منجر به تخلفات رانندگی مانند پارک دوبل، توقف در حریم پارک ممنوع و حتی پارک کردن در دور میدان روحالله، ابتدای تونل غدیر و چسبیده به بلوار عمار یاسر شده که سه مورد آخر در نوع خود نادر به حساب میآید و نشان میدهد به دلیل کوتاهی پلیس راهور، برخی افراد بدون اینکه نگران اعمال قانون و یا حتی بروز حادثه باشند، این گونه قانون را زیر پا میگذارند.
از طرفی تراکم بالای جمعیت و رویکرد نادرست شهرسازی ـ بهویژه در حوزه عمودیسازی ـ در کنار عدم توسعه زیرساختهای سیستم حملونقل شهری مناسب باعث شده است تا مردم به استفاده از خودروهای شخصی خود روی بیاورند.
بر اساس دادههای مرکز مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهرداری قم، آمار تخلفات رانندگی در شهر قم در مقایسه با سایر کلانشهرها قابلتوجه بوده و این شهر رتبه نخست تصادفات رانندگی ایران را دارد که این موضوع لزوم اصلاح در رفتارهای ترافیکی شهروندان را میطلبد؛ چراکه افراد میبایست در قبال رفتارهای اجتماعی احساس مسئولیت کنند و یکی از راههای ایجاد این احساس در مردم، جدیت در اعمال قانون و جریمههای متناسب با تخلف است.
افزون بر این، کارشناسان معتقدند اگرچه کمبود نیروی انسانی در راهنمایی و رانندگی تا حدی قابل درک است، اما شورای ترافیک استان برای رفع این معضل راهحل عملی نظیر سیاستگذاری در خصوص وضع طرح ترافیک در معابر اصلی را اتخاذ کند.
