×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 5 February , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
اولویت‌هایی که گره‌های کور ترافیک قم را باز نمی‌کند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگویی با بیان اینکه بودجه اولیه فاز دوم خط یک متروی قم ۱۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: “با تأمین منابع اعتباری انجام این پروژه سال جاری و سال آینده نگرانی مالی نخواهد داشت.”

به گفته آقای انگشت‌باف، طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، قرار است این فاز در ۹ کیلومتر مسیر از میدان مطهری تا جمکران با سه ایستگاه مسافری و پنج ایستگاه عبوری ساخته شود که تا مهر ۱۴۰۷ راه‌اندازی خواهد شد.

عملیات اجرایی خط A متروی قم در سال ۹۰ آغاز شد و طبق برنامه‌ها ظرف مدت شش سال به‌طور کامل _یعنی با ۱۴ ایستگاه و به‌طول ۱۴.۸ کیلومتر از ایستگاه کشاورز واقع در انتهای منطقه نیروگاه تا مسجد مقدس جمکران_ می‌بایست به مرحله بهره‌برداری می‌رسید.

اما علی‌رغم وعده‌های هر ساله شهردار قم، نه تنها هنوز فاز اول آن با دو ایستگاه و به‌طول شش کیلومتر به بهره‌داری نرسیده است، بلکه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم برای بهره‌برداری از فاز دوم آن یک بازه زمانی چهار ساله جدید تعیین می‌کند.

همچنین بررسی اسناد نشان می‌دهد که در دهه ۹۰ صدها میلیارد تومان وجوه حاصل از فروش اوراق، به مدت چندین سال بلااستفاده در حساب‌های شهرداری رسوب شده بود که با تورم‌های چندباره نرخ ارز، عملا ارزش این پول چندین برابر کاهش یافت.

به عبارتی شهرداری قم هیچ توجیه مالی برای توقف پروژه متروی قم نداشته و به گفته برخی اعضای شورای شهر مشخص نیست که چرا این پروژه در موعد مقرر خود _در سال 1396_ به بهره‌برداری نرسیده است!

از طرفی اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل خط A متروی قم در حالی است که تعداد اتوبوس‌های شهری از ۳۹۰ دستگاه در سال ۱۳۹۷ به ۲۶۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۳ رسیده است و با یک صدم این پول می‌شد بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را حل کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.