- نویسنده : مهدی محمدی
- 03 بهمن 1403
- کد خبر 204809
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا)، محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم روز یکشنبه سیام دی ماه در جریان بازدید حجتالاسلام و المسلمین مجتبی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجتالاسلام قاسم روانبخش از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت:”از فاز دوم خط یک مترو حدود هزار متر باقیمانده است.
وی با بیان اینکه احداث فاز دوم خط یک مترو بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: “خط یک تا ۲ ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.”
انگشتباف در بخش دیگری از اظهارات خود عدم تکمیل به موقع خط یک مترو را عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجهها به مونوریل عنوان کرده و در ادامه اضافه کرده است: “طبق برنامهریزی اولیه پروژه مترو باید طی ۶ سال به اتمام میرسید.”
در این باره گفتی است:
۱- ادعای آقای انگشتباف در حالی است که بر اساس دادههای موجود، سرعت پیشروی دستگاه حفاری مترو (TBM) بسته به نوع خاک و دستگاه، بین ۱۰ تا ۲۰ متر در روز است؛ برای نمونه در پروژه خط ۷ متروی تهران، با استفاده از بزرگترین دستگاهTBM موجود، سرعت حفاری به ۱۵ تا ۲۰ متر بود و با توجه به این که روش حفاری مکانیزه و سنتی ساختار متفاوتی دارند.
از طرفی دادههای منابع رسمی نشان میدهد برای حفر «یک متر» به صورت سنتی، به یک روز زمان نیاز است و هنگامی که مترو به صورت سنتی حفاری شود، دیگر امکان حفر آن به صورت مکانیزه و با TBM امکانپذیر نیست.
به همین خاطر از آنجایی که بخشی از حفاریهای صورت گرفته در جمکران سنتی بوده، لذا چاره ای جز حفاری سنتی برای ادامه کار وجود ندارد و با در نظر گرفتن دادههای فوق، ادعای انگشتباف حفر ۱۰۰۰ متر باقی مانده خط یک طی دو ماه بسیار غیر واقعی به نظر میرسد.
۲- آقای انگشتباف از جمله دلایل کند شدن عملیات تکمیل خط یک مترو را عدم تامین دستگاه حفاری بیان کرده است؛ حال آنکه این دستگاه پس از خریداری و تامین پس از مدتی فعالیت، با امضای شخص سید مرتضی سقاییاننژاد به اصفهان منتقل شد.
احتمالا پاسخ آقای انگشتباف پاسخ به این بند، ادعای همیشگی و تکراری «عدم مالکیت قم در خصوص دستگاه حفاری مترو» باشد که اگر اینطور بود، چرا تعدادی از اعضای شورای شهر قم که در رفتارها و کنشگریهای خود غالبا مدافع آقای سقاییاننژاد هستند، مانع از رایآوردن و اجرای طرح تحقیق و تفحص از پروژه متروی قم و انتشار اسناد آن برای مردم شدند؟!
افزون بر این، سازمان بازرسی استان طی دو مقطع زمانی وجود سوءجریان در انتقال تجهیزات کلیدی ساخت مترو از جمله دستگاه حفاری از قم به اصفهان را تایید و رسما اعلام کرده است که آقای سقاییاننژاد خلاف این موضوع را در رسانهها به سمع مردم رسانده است. آیا این همه شواهد در خصوص سرنوشت متروی قم اتفاقی است و نمیتواند برای مخاطب آگاه و پرسشگر شکبرانگیز باشد؟!
۳- در بخشی از این بازدید حجتالاسلام روانبخش بدون اشاره به سرنوشت مونوریل قم، همصدا با تیم آقای سقاییاننژاد از ضرورت اجرای خط دوم مترو از مبدا پردیسان سخن به میان آورده است. حال آنکه با نظر و مصوبه دولت آیتالله رییسی، تکمیل مونوریل نسبت به خط دوم مترو اولویت دارد و شخص رییسجمهور شهید بر بهرهبرداری از پروژه مونوریل قم تاکید داشته است.
از این گذشته حتی اگر اجماع آرای افراد بر آغاز خط دوم مترو باشد، باز هم چه ضرورتی دارد که تا پایان خط اول مترویی که قرار بود هفت سال پیش به بهرهبرداری برسد و به گفته مسئولان شهرداری بهرهبرداری از آن سه سال دیگر زمان میبرد، خط دیگری آغاز شود؟! و اصلا با فرض تامین منابع مالی، با کدام دستگاه حفاری قرار است این کار صورت گیرد؟! آیا آغاز این خط بدون برنامهریزی حاصلی جز افزوده یک پروژه نیمهکاره به مجموع پروژههای نیمهکاره قم دارد؟!
آیا اصرار بر آغاز خط دوم مترو، جز لجبازی برخی مدیران استان را به ذهن متبادر میکند؟! آن هم از سوی افرادی که در خلف وعده بهرهبرداری از یک فاز خط A مترو سابقه مخدوشی دارند و امروز بدون پاسخگویی نسبت به سوابق و وعدههای خود، به دنبال درست کردن گرههای دیگری برای شهر هستند.
۴- و اما کاش حجتالاسلام و المسلمین آقاتهرانی که در میان جامعه انقلابی قم، شخصی محبوب و مردمی تلقی میشود، مواظب گزارشهای خلاف واقع و سوءاستفاده برخی افراد از شخصیتشان باشد. کاش آقای آقاتهرانی مراقبت کنند که اعتبارشان خرج فرصتسوزی های عدهای نشود که از طرق مختلف به دنبال فرار از پاسخگویی به مردم هستند؛ چرا که در خصوص پروژه متروی قم به قدر کافی سوال بیپاسخ وجود دارد.