- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 18 دی 1401
- کد خبر 183103
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، لعیا عبدالحسینی با اشاره به شرایط انتخاب و پذیرش دانش آموزان المپیادی اظهار داشت: در سالهای گذشته انتخاب دانش آموزان صرفاً از مدارس سمپاد و بر مبنای علاقهمندی و عالی بودن ازنظر درسی انجام میشد اما از سال ۹۹ این امکان برای تمام مدارس استان ازجمله مدارس حاشیه نیز فراهم شد.
مؤسس و مدیر خانه المپیاد بسیج دانشآموزی استان قم بابیان اهداف این مجموعه تصریح کرد: افتتاح مؤسسهای به نام خانه المپیاد که زیر نظر پایگاه علمی بسیج دانشآموزی استان است باهدف جذب مدالآوران سنوات گذشته در یک مجموعه و استفاده از ظرفیت علمی و تجربی آنها بهعنوان مدرس یا مشاور برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه نخبگانی است.
وی اقدامات صورت گرفته برای دانش آموزان مستعد استان را برشمرد و عنوان کرد: در زمینهٔ ارتقاء کمی و کیفی جایگاه استان در فرآیند المپیادهای علمی دانشآموزی در سطح ملی و حتی بینالملل برنامهریزیهای منسجمی انجامشده که ایجاد اشتغالزایی برای حدود ۵۰ نفر از دانشجویان نخبه بسیجی و مدالآور بهعنوان مدرس و مشاور ازجمله این اقدامات است.
برگزاری المپیاد ورزشی «پهلوان میدان»
به گفته عبدالحسینی برای تسهیل دسترسی دانش آموزان داوطلب شرکت در فرآیند المپیادهای علمی به محتوا و منابع موردنیاز با همکاری اداره استعدادهای درخشان و حمایت مستقیم مدیرکل آموزش و پرورش استان تعداد ۷۰۰ جلد کتاب تخصصی توسط آموزش و پرورش و ۲۰۰ جلد توسط خانه المپیاد جمعآوری شد.
وی راهیابی دانش آموزان غیر سمپادی را به المپیادهای جهانی بسیار ارزشمند دانست و افزود: توسعه و ترویج آموزش المپیادهای علمی دانشآموزی برای اولین بار در مدارس غیر سمپادی استان و بهتبع آن کسب مدالهای رنگارنگ توسط این دانش آموزان طی دو سال اخیر در تاریخ آموزش و پرورش قم بینظیر بود.
مدیر خانه المپیاد بسیج دانشآموزی استان، تحت پوشش قرار دادن آموزش دانش آموزان مستعد و علاقهمند را از پایه هشتم دوره تحصیلی مورد تأکید قرارداد و گفت: تا قبل از شروع فعالیت خانه المپیاد، آموزش داوطلبین فرایند مذکور از مرحله دوم آزمون و بعضاً در پایه یازدهم صورت میگرفته لذا کیفیت آموزش بهواسطه شروع آن از مرحله مقدماتی موجب ارتقاء سطح پذیرفتهشدگان و کسب مدالهای رنگارنگ شده است.
وی تخصیص یک ساختمان خاص ویژه فعالیت خانه المپیاد در استان را ضروری دانست و یادآور شد: بهروزرسانی منابع و محتواهای آموزشی کتابخانه تخصصی و حمایت قوی آموزش و پرورش باهدف حذف مافیای آموزشی، تسهیل و بسترسازی شناسایی دانش آموزان مستعد و آموزش آنها برای توانمندسازی هرچه بیشتر و برنامهریزی ورود نخبگان استان به عرصه رقابتهای بینالمللی و موارد دیگر را نیازمند حمایت ویژه دانست.
عبدالحسینی مدیریت کاهش دغدغه ذهنی جامعه نخبگانی فعال مجموعه را درزمینهٔ اشتغال بسیار مهم تلقی کرد و افزود: با تقویت هر چه بیشتر مجموعه کادر مشاوره و مدرسان و استفاده از ظرفیت مدالآوران سالهای قبل علاوه بر تبدیل استان بهعنوان یکی از قطبهای خدمات رسان به دانش آموزان و مدارس برخی استانها، امسال نیز همانند دو سال گذشته با کسب ۱۱ مدال (طلا، نقره و برنز) برگه زرین دیگری در ادوار آموزش و پرورش قم رقم خورد.
مدیرخانه المپیاد بسیج دانشآموزی استان گفت: این دانش آموزان در رشته های جغرافیا، تفکر و کارآفرینی، علوم و فناوری نانو، نجوم و اختر فیزیک، ادبیات و اقتصاد حائز رتبه های برتر شدند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی و ارجاع دانش آموزان از طریق اداره استعدادهای درخشان به خانه المپیاد سپرده میشوند که با توجه به نوع المپیاد با برگزاری کلاس و مشاوره و آزمون و گاهی کلاسهای حضوری نیز برگزار میشود که پس از قبولی در مرحله تا مرحله نهایی اساتید بهعنوان معلم راهنما و مشاور در کنار آنها هستند.
https://qomna.ir/?p=183103