
- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 25 دی 1401
- کد خبر 183935
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، تجربه ۲۷ ماه آموزش مجازی منجر به سطح پایین آموزش آن هم به لحاظ کیفیتی بود در واقع این سبک آموزش، پاسخگوی نیاز های آموزشی دانش آموزان نبود از طرفی آسیب های بسیاری به دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی وارد ساخت؛ البته ناگفته نماند که امروز آموزش های مجازی نسبت به سال های گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته و توانسته تا حدی نیازهای آموزشی را برطرف سازد.
در این بین دانشآموزانی توانستند با شرایط و مشکلات، کنار آمده و با جدی گرفتن بحث آموزش و یادگیری در کنار والدین خویش بسیار موفق هم عمل کنند اما با این حال مسائل و موانع پیش رو، آموزش غیرحضوری را دچار وقفه و گاهی مشکلات دیگری میساخت.
کارشناسان آموزشی مواردی چون محروم بودن از محیط اجتماعی مدرسه، عدم تحرک و استفاده بیش از حد از وسایل ارتباط جمعی و گوشی تلفن همراه و اینترنت، آسیبهای ناشی از استفاده بیش از حد فضای مجازی، جدی نگرفتن درس و تکالیف درسی، عدم رقابت و تلاش، نداشتن دوستان همدل و یاد نگرفتن رفتارهای مثبت گروه همسالان را از مشکلات آموزشهای غیرحضوری معرفی میکنند.
یکی از عناصر اصلی موفقیت در بحث آموزشهای مجازی وجود زیرساختهای لازم برای آن معرفی شده، لذا برای تولید محتوای آموزشی و کارکردن با این برنامهها علاوه بر داشتن مهارت کافی از طرف معلمان یا حتی والدین به امکاناتی چون کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند نیاز مبرمی وجود داشت.
حال با گذشت دو سال از این اتفاق و بررسی مشکلات مختلف بحث آموزشهای مجازی و آسیبشناسی که در این زمینه صورت گرفته در راستای جبران این خلأهای آموزشی اقدامات شایستهای از طرف آموزش و پرورش به ویژه استان قم صورت گرفته که یکی از آن طرحها، جبران ضعف تحصیلی دانشآموزان نیازمند و کم برخوردار استان است که با قوت در حال اجرا است برهمین اساس برای کسب اطلاع از نحوه برگزاری کلاسها و چگونگی اجرای طرح به گفتوگو با مدیرکل آموزش و پرورش استان قم پرداختیم.
علیرضا رحیمی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای جبران ضعف تحصیلی دانشآموزان بعد از ایام کرونایی، اظهار داشت: حدود یک سال پیش همزمان با موج ششم کرونا با شعار «تابستان مدرسه تعطیل نداریم» شروع بهکار کرده و توانستیم در تابستان ۱۴۰۱ مدارس را فعال نگه داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان روند اجرای طرحهای کمک آموزشی در این راستا تصریح کرد: تعداد ۹۰۰ نفر از همکاران ما در ۳۰۰ مدرسه در قالب طرح «خادم یاران رضوی» فعالیت خود را به صورت جهادی آغاز کردند و هر کس با هر توانایی در حوزههای تربیتی، دینی، پژوهشی، علمی و هنری وارد عمل شد.
وی اجرای اینگونه طرح های جهادی را در آموزش و پرورش بسیار پرشور اعلام کرد و افزود: با پیشنهاد مسئولین مؤسسه کریمه مریم آل رسول و هم فکری مسئولین حوزه آموزش ابتدایی و کارشناس انجمن اولیا و مربیان ناحیه ۲ در مناطق کم برخوردار نیز به صورت جدی تصمیم بر برگزاری کلاس های جبرانی گرفته شد.
رحیمی با بیان اهداف اصلی اجرای این گونه برنامهها گفت: افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان و بهبود وضعیت تحصیلی آنها، تقویت پایه تحصیلی در دروس پایه و اصلی چون ریاضی و فارسی و املا از اهداف مهم این طرح است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم برگزاری کلاسهای آموزش خانواده و کارگاههای مهارت زندگی، فرزندپروری و اختلالات یادگیری را از دیگر اقدامات هم سو با این طرح دانست و افزود: در مرحله اول تعداد ۵۰۰ دانش آموز پسر و دختر دوره اول ابتدایی از ۱۰ آموزشگاه پسرانه و دخترانه شناسایی و ثبت نام شدند که از هر گروه تعداد ۲۰۰ نفر در کلاسهای تقویتی حاضر شده و به صورت متمرکز در دو پایگاه دبستان پسرانه سید احمد فاتحی و دخترانه زهرا مشرف برگزار می شود.
به گفته این مسئول آموزشی بعد از هماهنگی و ارسال بخش نامه و برگزاری جلسات متعدد با مدیران پیرامون اهداف طرح، فراخوان جذب معلمان جهادی نیز اعلام شد که صرفا برای اجرای این طرح ۱۸ نفر از معلمان و ۱۲ نفر از همکاران در قالب کادر اجرایی و مدرس آموزش خانواده با مسئولین طرح به صورت هفتگی و کاملا رایگان در روزهای پنج شنبه همکاری دارند.
وی استقبال از طرح مذکور را بسیار پرشور دانست و گفت: علاوه بر تقویت پایه تحصیلی و افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان با همت معلمان و مشاوران و اساتید آموزش خانواده مشکلات معیشتی این دانشآموزان نیز با تهیه بستههای معیشتی و پکهای آموزشی در حوزههای مختلف نیازسنجی شده که به امید خدا تا حدی برطرف خواهد شد.
رحیمی در ادامه یادآور شد: طرح «هر مدرسه یک مبلغ» نیز به دلیل دور شدن دانشآموزان از مدرسه و توجیه آنان در برابر تهاجمات فرهنگی طبق یک بررسی پژوهشی که تا پایان دیماه به پایان می رسد و با توجه به نیازسنجی صورت گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان تصمیمات راهبردی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این طرح پنج اولویت ارتقای توانمندیهای معلمان و حوزه پرورشی، یادگیری دانشآموزان و مشارکتهای مردمی مدنظر قرار گرفته که برنامههای این حوزه طبق آن انجام خواهد شد.
وی در پایان گفت: در مهرماه امسال از میان سه هزار مبلغ داوطلب ۹۰۰ مبلغ توانمند انتخاب و به مدارس اعزام شدند که این اتفاق آثار و برکات خوبی در پی داشت و در این زمینه هم ارزیابی عملکردی در مدارس از سه منظر دانشآموزان، معلمان و مبلغان انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است، در راستای اجرای این طرح مدارس بسیاری هم به صورت کاملا خودجوش و به صورت جهادی این طرح را در آموزشگاه های خود اجرایی ساختهاند.
https://qomna.ir/?p=183935