
- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 22 اسفند 1401
- کد خبر 186635
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، روند روبه رشد جمعیت طی سالهای اخیر و تغییرات صورت گرفته در سبک زندگی، موجب راه اندازی مجتمعهای تجاری در کشور شده است و در استان قم نیز با توجه به جمعیت بالا و قرار گرفتن در بین کلانشهرهای کشور و همچنین حضور گسترده زائران و مسافران در ایام مختلف سال به ویژه در مناسبتهای مذهبی از این امر مستثنی نبوده است و طی سالهای اخیر شاهد احداث و راهاندازی مجتمعهای تجاری مختلف در نقاط گوناگون شهر بودهایم.
در مجتمعهای تجاری چندین مغازه بطور تجمیع شده در یک ساختمان بزرگ واقع شده است و این خود نمودی از تاثیر پذیری کمبود فضا در مقابل افزایش مشاغل است. مراکز خرید در دورانهای مختلف با تجمیع مغازهها و حجرهها کم کم تبدیل به بازارچه شدهاند. امروزه مجتمعهای تجاری در درون یک ساختمان یا مجموعهای از ساختمانها قرار دارند که گاها کاربردی چند منظوره دارد.
اگه نگاهی به گذشته داشته باشیم روشن است که بازار قلب زندگی مردم و تهیه نیازهایشان بوده است که امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین آن شدهاند. در گذشته بازار محل خرید بود اما در عصر کنونی مجتمعهای تجاری محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مشتریان نیز هست. برخی از مجتمعهای تجاری بزرگ دارای سالنهای سینما، کافه و رستوران و حتی تفریحگاه برای کودکان است. معماری جدید مجتمعهای تجاری که از نمونه بازارهای سنتی بسیار دور شده است، نمایانگر جلب رضایت مشتری، لذت بردن او از خرید، استراحت و تفریح است.
خواسته اصلی در تمام مجتمعهای تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید و دریافت خدمات و نیز برآورد یک نیاز اجتماعی است. در بازارهای ابتدایی مردم غالبا برای عرضه کالاهای خود از مناطق دورافتاده کیلومترها راه می پیمودند که شاید جنبه اجتماعی مهمترین قسمت از تجربه شخص در بازار میبود که این جنبه اجتماعی و مهم بازار تدریجاً بر اثر تبدیل روشهای سنتی به پیچیدگی تجربه مختص زندگی شهری نقش خود را از دست داد.
در جامعه مصرفی جدید، مرزهای قلمرو کار و تفریح، تجارت و فراغت مبهم و لغزنده شده است. بسیاری از مراکز خرید بزرگ برای جذب مشتری، از عنوان توریست برای بازدیدکنندگان خود استفاده می کنند از سوی دیگر مراکز تفریحی چون شهربازیها به مکانی برای خرید نیز تبدیل شده اند. نفس خرید، عملی دو پهلو است که هم کار و هم فراغت است. جداسازی و تفسیر مجدد از معنای خرید و فراغت در زمانه ما موجب شده است که جوامع مدرن امروزی به نوعی به تلفیق این دو مکان در معماری روی آورند.
مراکز تجاری به عنوان عناصری موثر در کالبد شهر های امروز، نقش عمده ای را در اقتصاد و پویایی شهرها ایفا می کنند. به دلیل تجمع و گستردگی زمینه و ابعاد فعالیت و تنوع فضا و کاربری موجود در این مراکز با هدف جذب حداکثر رضایت مخاطب و همچنین بهسازی کیفیت فضا برای مراجعین، طراحی در کل و جزء این فضا اهمیت چشمگیری پیدا کرده و تبدیل به شاخه ای خاص در طراحی معماری در دنیای امروز شده است.
یکی از مجتمع های تجاری که گام های نهایی برای آغاز فعالیت جدی و رسمی خود را طی می کند مجتمع تجاری امین قم است. این مجتمع که در ۹ طبقه در بلوارامین یکی از مهمترین خیابان های شهر قم احداث شده، قرار است از سال آینده فعالیت رسمی خود را آغاز کند و نگاهی دقیق به اقدامات صورت گرفته در احداث و راه اندازی این مجتمع نشان می دهد که تیم مدیریتی تمام نیازهای لازم را برای کسبه ای که قرار است در این مجتمع به امرار معاش و خدمات رسانی به مردم پرداخته و همچنین نیازهای مراجعه کنندگان را با توجه به سابقه دیرینه در احداث مجتمعهای تجاری در قم و تهران به صورت کامل پیش بینی کرده است.
*ساخت مجتمع امین با پشتوانه ۶۰ سال احداث پاساژهای تجاری در قم و تهران
نگاهی به کارنامه پربار مدیریت مجتمع تجاری امین نشان میدهد مالکان این مجتمع کارنامهای درخشان در احداث ساختمانهای تجاری در قم و پایتخت دارند.
مجتمع تجاری امین واقع در خیابان بلوار امین قم مراحل نهایی خود را طی میکند و چراغ واحدهای تجاری این مجتمع یکی پس از دیگری در حال روشن شدن است.
پس از اقدامات صورت گرفته برای راهاندازی این مجتمع از سال ۹۵، در حال حاضر طبقات هم کف پایین و هم کف بالا به اتمام رسیده و طبقات منفی یک و منفی دو نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از ۶۸۰ واحد این مجتمع تجاری، ۴۸۰ واحد آماده تحویل شده است.
اما اگر نگاهی به کارنامه کاری مالک این مجتمع تجاری یعنی مرحوم موحدی داشته باشیم، احداث ساختمانهای متعدد از جمله راهاندازی ۶ مجتمع تجاری در شهرهای قم و تهران که سالیان طولانی مردم از آنها بهرهمند شدهاند به چشم میخورد.
مجتمع تجاری قائم قم با ۱۴۰ باب واحد تجاری در سال ۱۳۴۸، مجتمع تجاری حجت (کویتیها) واقع در خیابان جمهوری تهران با ۲۰۰ باب واحد تجاری در سال ۱۳۵۲ و مجتمع تجاری حجت واقع در خیابان ۱۹ دی قم با ۴۴۰ باب واحد تجاری در سال ۱۳۵۵ از جمله مجتمعهای تجاری ساخته شده توسط مرحوم موحدی هستند.
همچنین این فعال تجاری و اقتصادی خوشنام که اکنون علی موحودی فرزند وی عهدهدار مدیریت مجتمع امین است، مجتمع تجاری قدس واقع در خیابان ارم قم با ۳۰۰ واحد تجاری را در سال ۱۳۶۰، مجتمع تجاری بوعلی سینا واقع در بازار قم با ۳۰۰ واحد تجاری را در سال ۱۳۷۲ و مجتمع تجاری حجت (جدید) واقع در خیابان جمهوری تهران با ۲۰۰ واحد تجاری را در سال ۱۳۸۰ احداث کرده است.
*گام به گام تا راه اندازی مجتمع تجاری امین
مجتمع تجاری امین قم به مساحت ۴۴۰۰ متر مربع در ۹ طبقه به اعیانی ۳۷ هزار مترمربع به صورت دونبش که از ضلع شرقی به خیابان بلوار امین متصل است، ساخته شده است.
طبقه منفی ۴ به صورت تخت به متراژ ۴۴۰۰ متر مربع، طبقه منفی سه دارای ۱۱۹ باب مغازه و طبقه منفی دو دارای ۱۱۸ باب مغازه به متراژهای هشت مترمربع تا ۵۴ مترمربع است.
طبقه منفی یک دارای ۱۲۸ مغازه و طبقه همکف دارای ۱۲۶ باب مغازه به متراژهای هشت مترمربع تا ۵۰ مترمربع است. همچنین طبقه اول دارای ۱۱۰ باب مغازه به متراژهای هشت مترمربع تا ۳۵۰ مترمربع و طبقه دوم نیز دارای ۹۴ باب مغازه به متراژهای هشت مترمربع تا ۶۳۹ متر مربع است.
طبقه سوم کل زیربنا به صورت مسطح بوده و ۵۶۰ مترمربع نیز به صورت نیم طبقه اجرا شده و در طبقه چهارم نیز ۱۷۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۲۳۴۳ مترمربع فضای باز اجرا شده است. همچنین طبقه پنجم این مجتمع با ۱۷۰۰ مترمربع زیربنا به تاسیسات ساختمان اختصاص یافته است.
علی موحدی مدیر مجتمع تجاری امین با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته برای راهاندازی این مجتمع تجاری اظهار کرد: پس از پیگیریهای انجام شده، عملیات مقاومسازی پروژه از سال ۹۲ آغاز شد و در سال ۹۵ به اتمام رسید و پس از آن عملیات اجرایی پروژه با قوت دنبال شد.
وی با بیان اینکه با تلاش شبانهروزی صورت گرفته برای راهاندازی این مجتمع، در حال حاضر طبقات هم کف پایین و هم کف بالا به اتمام رسیدهاند، بیان کرد: طبقات منفی یک و منفی دو نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر اولویت مدیریت، راهاندازی این چهار طبقه از مجتمع است.
مدیر مجتمع تجاری امین قم با بیان اینکه طبقات مثبت یک و مثبت دو بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اضافه کرد: از ۶۸۰ واحد این مجتمع تجاری، ۴۸۰ واحد آماده تحویل شدهاند.
وی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده در خصوص این پروژه بیان کرد: سازمان نظام مهندسی در بخشی از روند عملیات اجرایی ورود کرده و به خاطر مسائل فنی عملیات اجرایی را متوقف کرد البته در افکار عمومی اینگونه مطرح شد که به خاطر شکایت مردم روند عملیات اجرایی متوقف شده در صورتی که چنین مسئلهای صحت نداشت و پس از رفع ایرادات فنی، عملیات اجرایی با قوت دنبال شد.
موحدی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که پس از راهاندازی فاز نخست، ۲۰۰ واحد باقی مانده نیز به اتمام رسیده و واگذار شود، بیان کرد: بدون شک در آیندهای نزدیک این مجتمع تجاری به یکی از مراکز مهم تجاری شهر قم تبدیل شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی مطلوب و پیشبینیهای صورت گرفته، پذیرای بخش اعظمی از مردم و زائران شهر مقدس خواهد بود.
*سیستم های امنیتی و ایمنی مجتمع تجاری
پس از وقوع حوادث خاص نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو، اهمیت داشتن امکانات ایمنی و امنیتی برای یک مجتمع تجاری مانند سیستم های حفاظتی، نظارتی، نظافتی و خدماتی بیش تر از پیش مورد توجه عموم قرار گرفت؛ زیرا که با وجود این گونه سیستم ها احساس امنیت و آرامش بیشتری به مراجعین در هنگام خرید و استفاده از امکانات مجتمع میدهد.
در مجتمع تجاری امین با توجه به طراحی های صورت گرفته، در خصوص مسائل حفاظتی، نظارتی و خدماتی تمام پیش بینی های لازم به عمل آمده است.
ساختمان مجتمع تجاری امین با توجه به پیگیری و نظارت مستمر کمیسیون فنی نظارت و عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و طبق گزارش مکتوب ناظر مجتمع از استحکام مطلوبی برخورداراست.
از نظر ایمنی این ساختمان مجهز به تجهیزات مورد نیاز اعلام و اطفا حریق بوده و از نظر امنیتی در طبقات تجاری ۳۵ دوربین نظارتی و طبقات فلت با تعداد بیشتر دوربینهای نظارتی در حال راه اندازی بوده و ۱۰ دوربین نیز در حال حاضر بیرون ساختمان را کنترل می کنند و از نظر امنیت فردی نیز نردههای حفاظ و سرویس پلهها نرده استیل هندریل با شیشه لمینت با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر اجرا شده است.
همچنین در طبقات منفی چهار، اول، سوم و چهارم ۳۸ چشمه سرویس بهداشتی به صورت مجزا برای آقایان و بانوان ساخته شده است و یک چشمه از سرویسهای هر مجموعه نیز به معلولان اختصاص دارد.
ساختمان دارای ۱۸ خط پله برقی بوده که به صورت دوبل، و تک به پهنای هزار میلیمتر با برند او تی اس ساخت کشور چین اجرا شده است.
برای این ساختمان آسانسورهای مورد نیاز و طبق استانداردها شامل ۸ خط آسانسور نفربر با ظرفیت چهار نفر، ۴ خط آسانسور پانوراما با ظرفیت ۹ نفر و ۳ خط لیفت با وزن ۵ تن احداث شده است.
*نگاهی به چینش صنف های موجود در مجتمع تجاری امین
صنف های متنوعی که در یک مجتمع حضور دارند معمولا باید مرتب و درست چیده شوند تا هم مشتری به هدف خود برسد و هم این که از سایر صنوف بازدید به عمل آورد. در مجتمع های تجاری معمولا توجه به اصل چیدمان صنف ها بسیار مهم است و مدیران میدانند که عوامل رشد و شکوفایی در یک مجتمع تجاری قرارگیری برندها و صنف ها در ترکیب خاصی است. بدین شکل که صنوف همگن، هم راستا و هم خانواده در طبقات به صورت منظم و به تعداد مشخص تعبیه گردند تا امکان دسترسی و خرید آسان برای مشتریان فراهم آید.
مدیر مجتمع تجاری امین قم با بیان اینکه طبقه سوم این مجتمع به متراژ ۴ هزار مترمربع به واحدهای تجاری بزرگ با متراژهای بالای صدمتر اختصاص داده شده است، گفت: این واحدها به برندهای مطرح ایرانی و بینالمللی اختصاص خواهد یافت.
علی موحدی در خصوص طراحی صورت گرفته برای طبقه سوم این مجتمع تجاری گفت: در حالی که متراژ واحدهای تجاری در طبقات دیگر ۱۲ و ۲۴ متر مربع است، قرار بر این شده که واحدهای تجاری بزرگ با متراژهای بالای ۱۰۰ متر در این طبقه طراحی و اجرا شود.
وی اظهار کرد: این واحدها به برندهای مطرح ایرانی و بینالمللی اختصاص خواهد یافت و در این زمینه نیز درخواستهایی داشتهایم که در حال بررسی کیفیت این برندها برای واگذاری واحدها هستیم.
توجه ویژه به رعایت اصول چیدمان اصناف در مجتمعهای تجاری مزایای بسیاری از جمله افزایش ماندگاری افراد در مرکز خرید، ایجاد نظم دقیقتر و دسترسی بهتر برای بازدیدکنندگان، فروش بیشتر کالا و میزان ارائه خدمات مجتمع تجاری با توجه به در دسترس بودن واحدهای تجاری و ایجاد فضای رقابتی یکسان برای برندهای مختلف یک صنف میشود.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای چینش واحدهای صنفی در طبقات مختلف تجاری تصریح کرد: پیگیریهای بسیاری از سوی اصناف و اتحادیه صنفی برای بهرهمندی از ظرفیتهای تجاری این مجتمع صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل بستر مناسبی را برای استفاده از شهروندان مهیا کنیم و در این زمینه در حال طراحی های لازم برای مهیا کردن بهترین بستر خدمت رسانی به شهروندان هستیم و تیم های تخصصی در حال طراحی نحوه چینش واحدهای صنفی برای استقرار در طبقات مختلف این مجتمع هستند.
*«امین» مجتمع تجاری جامع در خدمت شهروندان
در دنیای امروز فضای خرید باید به گونه ای طراحی شود که افراد بتوانند همراه خانواده خود یک روز را به حضور در یک مجتمع تجاری اختصاص دهند و این خود موکد لزوم ایجاد فضاهایی متنوع برای تمام اعضای یک خانواده است؛ فضایی که خانواده ها بتوانند از ابتدا تا انتهای روز به صرف غذا در آن بپردازند، از فضای باز با کیفیت بالا استفاده کنند و از امنیت و آرامش تامین شده، نهایت استفاده را ببرند.
از دیگر نکات شاخصی که در طراحی مراکز تجاری می توان به آن اشاره کرد، تعریف صحیح از سیرکولاسیون و مسیر های گردش در فضاست. فضا باید به گونه ای طراحی شود که مخاطب برای رسیدن به مقصد خود نشانه ها را از معماری آن دریافت کند و با نهایت به کارگیری تنوع بصری، از یکنواختی آن کاسته شود.
از دیگر خدمات و امکانات مراکز تجاری می توان به مواردی مهمی مانند کتابخانه ها، رستوران ها، فودکورت، هایپرمارکت، محل بازی کودکان و… اشاره کرد. بخش هایی جدا ناپذیر که مجتمع های تجاری امروز که محلی برای خرید و استراحت شهروندان هستند را از راسته بازارهای دیروز که فقط محلی برای خرید بودند متمایز می کند.
در طراحی مجتمع تجاری امین قم نیز به بخش اعظمی از این نیازها جامه عمل پوشانده شده است و برخی از طراحی ها نیز با توجه به تغییر نیازها و ذائقه ها به روز شده است تا خدماتی جامع به بازدیدکنندگان از این مجتمع ارائه شود.
مدیر مجتمع تجاری امین با بیان اینکه طبقه سوم مجتمع به اماکن فرهنگی مد نظر نظیر کافه کتاب و… اختصاص داده شده است، گفت: ما تلاش کرده ایم که به تمام نیازهای مراجعه کنندگان به مجتمع پاسخ لازم را ارائه دهیم و یکی از این نیازها وجود هایپر در مجتمع های تجاری است.
وی یادآور شد: در خصوص راه اندازی هایپر رایزنی هایی داشته ایم و فضای قابل توجهی نیز برای هایپر در نظر گرفته شده است و «هایپر امین» در این مجتمع به زودی راه اندازی خواهد شد.
*راهاندازی بزرگترین فودکورت ایران
موحدی به برنامهریزیهای صورت گرفته در خصوص طبقات سوم و چهارم این مجتمع اشاره کرد و افزود: در بخشی از طبقه چهارم این مجتمع در فضایی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع فودکورتی متفاوت با آنچه تاکنون شاهد بودهایم راهاندازی خواهد شد.
مدیر مجتمع تجاری امین قم گفت: قراردادهای راهاندازی کامل این فوت کورت مراحل نهایی خود را طی میکند و پیمانکار نیز از بین شرکتهای برتر در حال انتخاب است.
وی خاطرنشان کرد: این فودکورت با یک طراحی ویژه و منحصر به فرد راهاندازی خواهد شد به طوری که قرار است رستورانهای برند داخل و خارج از استان در این فود کورت مستقر شوند.
موحدی با بیان اینکه پیشبینی شده است که در این فود کورت تنوع گستردهای از غذاهای سنتی ایرانی، فست فود و همچنین غذاهای کشورهای دیگر ارائه شود، خاطرنشان کرد: هشت لاین آسانسور و دسترسیهای مستقیم برای این فودکورت در نظر گرفته شده است.
*اورهال کامل نمای مجتمع امین قم
از نکات مهمی که همواره باید در طراحی مراکز تجاری مد نظر قرار بگیرد، توجه به نظم بصری و ابعادی و تناسب صحیح میان جزء و کل فضاست به شکلی که به لحاظ ابعاد و کیفیت ارائه محصول و حتی صنف فعالیت، طراحی ها بهتر است متناسب با یکدیگر باشند. مدیران مجتمع تجاری امین نیز با توجه به بروز رسانی نقشه ها و المان های مورد استفاده به ویژه در بخش طراحی، بازنمایی و اورهال کامل نمای مجتمع امین را در دستور کار قرار داده اند.
مدیر مجتمع تجاری امین قم با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای راهاندازی این مجتمع تجاری گفت: یکی از برنامههایی که در دستور کار قرار گرفته است بازسازی نمای این مجتمع است.
وی با بیان اینکه در این خصوص طراحیهای لازم انجام شده و عملیات اجرایی به روز رسانی نما هم به زودی آغاز خواهد شد، اضافه کرد: در طرح جدید نمای مجتمع امین با استفاده از شیشههای اسپایدر دید مستقیم را برای طبقات سه و چهار مجتمع فراهم خواهیم کرد.
وی از ایجاد برخی تغییرات در معماری طبقات سه و چهار این مجتمع خبر داد و گفت: با پیشبینیهای صورت گرفته، در پی این تغییرات فضای متفاوتی در اختیار شهروندان قمی و مسافران و زائران این شهر قرار میگیرد.
موحدی با بیان اینکه مجتمع تجاری امین از نظر موقعیت جغرافیایی در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفته است و دسترسیهای خوبی به این مجتمع تجاری وجود دارد، اظهار کرد: در واگذاری واحدهای تجاری حساسیتهای لازم را داریم تا بتوانیم بستر مناسبی برای استفاده مردم در این مجتمع تجاری مهیا کنیم.
از جمله عوامل موفقیت در مجتمع های تجاری رعایت استانداردها و اصول فنی در جذب مخاطبان، مراجعه کنندگان و… است و با توجه به اینکه در مجتمع تجاری امین به بخش زیادی از نیازهای مردم قم و زائران پاسخ داده شده است، در این مجتمع تجاری به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری استان قم و در بسترهای مطلوب مهیا شده در طبقات این مجتمع، خدمات متنوعی به مراجعه کنندگان ارائه خواهد شد و در آینده ای نزدیک «مجتمع تجاری امین قم» به یکی از قلب های تپنده اقتصاد شهر تبدیل خواهد شد.
پایان پیام/۷۸۰۲۳
https://qomna.ir/?p=186635