- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 25 اردیبهشت 1402
- کد خبر 188843
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمدمحسن میرمرشدی مدرس حوزه و پژوهشگر فلسفه هنر و رسانه و حبیب داستانی بنیسی بازیساز و پژوهشگر حوزه بازیهای رایانهای در جلسه ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم، گزارشهایی از مجموعه اقدامات و برنامهریزیهای در حال انجام ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم ارائه دادند.
برنامهریزی و حمایت از تدوین الگوی اسلامی ایرانی بازیهای رایانهای، برنامهریزی و حمایت از برگزاری دورس خارج حوزی با موضوع بازیها، برنامهریزی برای حمایت از پژوهشهای علمی، برگزاری نشستها و ایجاد کارگروههای مطالعاتی بازیهای رایانهای، رومیزی و فیزیکی، هماهنگی و برنامهریزی برای ایجاد رشتههای تخصصی حوزه بازیهای رایانهای، رومیزی و فیزیکی، برنامهریزی برای برگزاری دورههای سواد بازی ویژه طلاب و برگزاری دورههای مهارتی بازیسازی طلاب از جمله برنامههای ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم است که در این جلسه به آنها اشاره شد.
حجت الاسلام میرمرشدی پژوهشگر فلسفه هنر در این جلسه با اشاره به دو مأموریت اصلی این ستاد در معرفی بازی به حوزویان و شناسایی ظرفیتهای درون حوزه و اتصال این ظرفیتها به خارج از حوزه گفت: نظامنامه مسائل فقهی و نظامنامه مسائل حکمی تربیتی بازیهای رایانهای در این ستاد در حال تدوین و انتشار است و این نظامنامهها بسیاری از مسائل را پوشش میدهد و تکلیف پژوهشگران را نیز مشخص میکند.
وی افزود: ایجاد کارگروه بینالمللی بازیهای رایانهای دینی از طریق شناسایی صاحبنظران مسلمان حوزه بازی در ایجاد همافزایی میان آنها در دیگر برنامههای این ستاد است.
پژوهشگر فلسفه هنر به ایجاد بانک طرح و ایده بازی اسلامی و ایرانی در این ستاد نیز اشاره کرد و گفت: بازینامه نویسی توسط حوزویان در این رویکرد ستاد به طور جدی دنبال خواهد شد تا به یک بانک طرح و ایده خوب دست پیدا کنیم. در حال حاضر ما ۱۷ طرح بازی در این بانک داریم و باید این عدد افزایش پیدا کند. چون یکی از مشکلات بازیسازان ما کمبود ایده است.
ضرورت تقویت ارتباط میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم
در ادامه محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به تغییر معاونت حمایت در بنیاد ملی بازیهای رایانهای به معاونت محتوا برای شناسایی اولویتهای فرهنگی تصریح کرد: برای ورود بنیاد به حوزه تولید لازم است، اولویتهای فرهنگی شناسایی شوند.
وی در این جلسه بر تقویت ارتباط میان بنیاد و ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم در بخشهای مختلف پژوهشی، آموزشی، تولید و نظارت بر محتوا با رویکرد تعریف طرحها و پروژههای مشترک تاکید کرد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به برنامهریزی بنیاد برای تحلیل بازیهای پرمخاطب گفت: در گام نخست تعدادی بازی برای تحلیل انتخاب شدهاند و بر اساس محتوای تحلیلی به دست آمده از آنها، قرار است برنامههای مختلفی مانند برگزاری نشست نقد و بررسی بازی و استریم کردن اجرا شود.
در این جلسه همچنین پیشنهادها و راهکارهای ایجاد تعامل مشترک میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ستاد راهبری بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفت.
https://qomna.ir/?p=188843