×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 20 March , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس در قم، حسین صابری امروز نسبت به ادعاهای شهردار قم اظهار داشت: مترو قم امروز بعد از گذشت یک دهه تبدیل به مطالبه عمومی گردیده است و نمی‌توان حقیقت را انکار کرد.

ما که حافظ و حامی حقوق شهروندان عزیز قمی هستیم، نمی‌توانیم مطالبه آن‌ها را نادیده بگیریم. باتوجه به طولانی شدن این پروژه، شش نفر از اعضای شورا تصمیم گرفتیم تحقیق و تفحص از این پروژه که در قانون پیش‌بینی شده است را پیگیری کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هفته گذشته این موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر با حضور همه اعضا به رای گذاشته شد که متاسفانه با ۶ رای موافق، ۶ رای ممتنع و یک رای مخالف تایید نگردید. بعد از این ماجرا متاسفانه مطالبی از سوی شهردار و سایر دوستان مطرح شده است که لازم می‌دانم نسبت به آن‌ها توضیحاتی ارائه دهم.

صابری خاطرنشان کرد: در ابتدا باید گفت که هدف از تحقیق و تفحص، حل مشکلات پروژه بود که اگر مسئله‌ای مانع بهره‌برداری از مترو شده، بتوانیم با همکاری کلیه اعضای شورا به حل آن کمک کنیم؛ وگرنه به دنبال مچ‌گیری یا اثبات تخلف نبوده‌ایم.

وی اشاره کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار قطار شهری، طی این سال‌ها در شهر‌هایی چون تهران، مشهد، شیراز و … فعالیت کرده و غالب آن پروژه‌ها در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به مترو قم به بهره‌برداری رسیده‌اند. پس روشن می‌شود که دوستان ما در قرارگاه خاتم‌الانبیا توانایی این که کار خود را به درستی انجام بدهند داشته‌اند و مشکل از سوی آن‌ها نیست.

عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: براساس اسناد و مدارک، سال ۱۳۹۴ مبلغی بالغ‌بر ۳۳۰ میلیارد تومان به عنوان اوراق مشارکت از سوی دولت به حساب شهرداری قم جهت تکمیل پروژه مترو واریز شده است. این پول که باید قاعدتا در یک سال هزینه می‌شد طی ۴ سال هزینه شد و به‌دلیل تورم، بسیاری از ارزش آن از دست رفت. 

صابری عنوان کرد: مسئله‌ دیگر این است که در سال ۱۳۹۴ هر واگن قطار شهری با استانداردهای اروپایی حدود ۶ میلیارد تومان قیمت داشته است؛ اما امروز قیمت هر واگن قطار با استاندارد کشور چین به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. بحث ما این است که در آن زمان که با مبلغ اوراق مشارکت می‌توانستیم با استانداردهای اروپا واگن تهیه کنیم چرا شهرداری قم اقدام به خرید نکرده است که امروز برای تست گرم با چند برابر قیمت از چین واگن بخریم و تا زمان آماده شدن واگن‌ها به شهرهای دیگر التماس کنیم که قطارهای خود را در اختیار ما قرار دهند؟

عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه درخصوص سرنوشت دستگاه حفار (TBM) گفت: یکی دیگر از ابهامات ما درخصوص دستگاه حفار است که شهردار قم باید نسبت به آن پاسخگو باشد. در اسناد و مدارک، ذکر شده که شهرداری حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۷ هزار یورو برای خرید این دستگاه به پیمانکار پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: بعد از به پایان رساندن حفاری خط A این دستگاه با درخواست پیمانکار و با تایید آقای سقائیان‌نژاد از قم به اصفهان منتقل شده است. ما به دنبال این هستیم در این حوزه شفاف‌سازی شود که شهردار با چه حقی و بر چه اساسی اجازه خروج دستگاه را داده است؟ شنیده‌ایم که بعضا مطرح می‌شود که شهرداری، مالک دستگاه نبوده است. اگر پیمانکار، مالک دستگاه بوده، برای انتقال دستگاه که نیازی به کسب اجازه از شهردار را نداشته است. اگر شهرداری مالک دستگاه نیست، در مورد اسنادی که پرداخت ۱۰ میلیون یورو به پیمانکار را بابت دستگاه تایید می‌کنند، چه توضیحی وجود دارد؟ و چرا این مبلغ باز پس گرفته نشده است؟

صابری اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ آقای قاری قرآن، سرپرست وقت قطار شهری قم از مشاور پروژه در نامه‌ای سوال می‌کند که آیا نگه داشتن دستگاه حفاری به صلاح شهر است؟ مشاور پروژه نیز در نامه‌ای اعلام می‌کند که به‌دلایل مختلف پیشنهاد می‌گردد که دستگاه در قم حفظ شود.

وی افزود: حتی اگر ۱۰ میلیون یورو بابت دستگاه پرداخت نکرده بودیم، که کرده‌ایم، با پول‌های زیادی که آن زمان در حساب شهرداری بابت پروژه مترو راکد بود، باید طبق نظر مشاور مبلغ دستگاه کارکرده برابر با ۶ میلیون یورو را پرداخت می‌نمودیم و دستگاه را تملک می‌کردیم.

صابری عنوان داشت: شهروندان ما باید بدانند که در حال حاضر تامین دستگاه حفار علاوه بر دشواری زیاد، هزینه‌ای حدود یک هزار میلیارد تومانی دارد و با نبود دستگاه، تکمیل شبکۀ مترو قم با کندی پیش خواهد رفت.

وی در پایان گفت: همکارانی که ادعا دارند درخصوص این موارد قانع شده‌اند، اگر اسنادی دارند، لطفا ما موافقین تحقیق و تفحص از پروژه مترو قم را قانع کنند!

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.