- نویسنده : حسین همتی نژاد
- 21 آذر 1402
- کد خبر 194998
- ایمیل
- پرینت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری فارس از قم،حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین حسینی قمی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین درسهایی از نهجالبلاغه امیرالمومنین علی(ع) به فرازهایی از خطبه ۱۹۲ یا خطبه قاصعه نهج البلاغه اشاره و اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در این خطبه مفصلاً در مذمت تکبر بیاناتی را مطرح و به تکبر ابلیس اشاره میکنند.
وی ضمن بیان فرازهایی از خطبه قاصعه با تأکید بر اینکه اگر خداوند متعال بنا بود اجازه دهد بندگان اهل کبر و تکبر باشند؛ به انبیای برگزیده خود این اجازه را میداد، اظهار داشت: از عجایب زندگی رسول الله(ص) این که ایشان تمام انگیزه های تکبر اعم از دانش، موقعیت اجتماعی، محبوبیت و… را داشتند؛ ولی با این حال از همه مردم متواضع تر بودند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به فراز «وَ لَکنَّهُ سُبْحَانَهُ کرَّهَ إِلَیهِمُ التَّکابُرَ وَ رَضِی لَهُمُ التَّوَاضُعَ»، با بیان این که خداى سبحان تکبّر و خودپسندى را نسبت به پیامبران ناپسند و تواضع و فروتنى را براى ایشان پسندید، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های انبیای الهی این است که در اوج تواضع در برابر مؤمنان فروتن بوده، مثل طبقات مستضعف و پاییندست زندگی می کردند.
وی با تأکید بر این که ذات اقدس الهی انبیا را با گرسنگى، سختى و بلا گرفتارشان کرد و با ترس و بیم امتحانشان فرمود و با مشکلات فراوان خالصشان ساخت، تصریح کرد: حضرت علی(ع) در خطبه قاصعه تصریح می کنند؛ مال و فرزند را دلیل خشنودى یا خشم خدا ندانید که نشانه ناآگاهى به موارد آزمایش و امتحان در بىنیازى و قدرت است؛ این که کسی مال فراوان و یا اولاد زیاد داشته باشد، اصلا نشان دهنده رضایت خدا از او نیست.
حسینی قمی به فرازهایی از آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مؤمنون اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند متعال میفرماید؛ «آیا گمان مىکنند مال و فرزندانى که به آنها عطا کردیم، به سرعت، نیکى ها را براى آنان فراهم مى کنیم؛ نه آنان آگاهى ندارند».
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با بیان اینکه تاریخ مملو از شخصیتهایی است که در عین نداشتن مال زیاد و اولاد آثار صالح و ماندگاری به جای گذاشته اند، اظهار داشت: حضرت در حکمت ۹۴ نهج ابلاغه می فرمایند؛ « لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ مَالُکَ وَ وَلَدُکَ، وَ لَکِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ وَ أَنْ یَعْظُمَ حِلْمُکَ وَ أَنْ تُبَاهِیَ النَّاسَ بِعِبَادَهِ رَبِّکَ »؛ خیر آن نیست که مالت فراوان یا فرزندانت بسیار باشند، بلکه خیر آن است که علمت افزون و بردباریت بسیار باشد و اگر بر مردم مى بالى، بالیدنت به پرستش پروردگارت بود.
*کتاب امام خمینی(ره) درمان بیماریهای روحی است
وی با بیان اینکه چهل حدیث امام(ره) دارو و درمان بیماریهای روحی است، یادآور شد: انسانهای متکبر و خود بزرگ بین؛ گناهان دیگران را بزرگ و گناه خود را کوچک می بیند. اگر کسی فکر کند از دیگران بهتر است، سرآغازی بر گرفتاری در وادی کبر است.
حسینی قمی بر اهمیت دعای عاقبت به خیری تأکید نمود و با بیان اینکه خداوند سبحان بندگان متکبّر را با دوستان خود که در چشم آنها ناتوانند مى آزماید، یادآور شد: ساحرانی که آمده بودند تا به مقام قرب فرعون برسند، بعد از مشاهده معجزه حضرت موسی(ع) ایمان آورده عاقبت به خیر شده و به شهادت رسیدند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت این موضوع که انسان در اثر عبادت زیاد تصور کند طلبکار است را از تجلیگاههای گرفتاری در وادی کبر توصیف نمود و با بیان این که متکبر به اعمال خود اعتماد میکند، اظهار داشت: با یک زیارت و نماز خود را طلبکار خدا ندانیم؛ امام خمینی(ره) در چهل حدیث تصریح می کند؛ خدا نکند، خداوند با کسی با عدلش رفتار نماید که احدی از اولین و آخرین راه نجات نخواهد یافت.
وی به سیره عملی پیامبر اعظم(ص) اشاره نمود و با بیان این که رسول الله(ص) انقدر خدا را عبادت کردند که ذات اقدس الهی در سوره طه فرمودند «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى»، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم(ص) با آن بزرگی در مقابل عظمت الهی میفرمایند؛ «مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ». ما تو را چنان که حق معرفتت مىباشد نشناختیم، و ما تو را آن گونه که حق عبادت توست پرستش نکردیم.
حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود اشارهای به ایام شهادت فاطمه زهرا(س) نمود و بر اهمیت برپایی مجالس عزای اهل بیت(ع) و زنده نگداشتن یاد و نام صدیقه طاهره(س) تصریح نمود و ابراز داشت: دشمنان اسلام اصرار دارند تا نام و یاد حضرت زهرا(س) در تاریخ محو و اهل بیت(ع) نیز اصرار دارند نام زهرای مرضیه(س) در تاریخ ماندگار و تلالو درخشش قلب جهانیان را فروزان سازد.
https://qomna.ir/?p=194998